Bosbessen tegen diabetes
Als je diabetes of prediabetes hebt ben je vaak afhankelijk van
vele verschillende medicijnen. Deze medicijnen geven niet zelden
onverwachte en ongewenste bijwerkingen. Iets waar je met een
lichaam dat reeds uit balans is, niet op zit te wachten.
Het is dan ook fantastisch nieuws dat je nu ook op natuurlijke
wijze je lichaam kunt ondersteunen. Met twee bosbessen smoothies
per dag (kan ook van gevriesdroogde bosbessen) kun je je
bloedsuikerspiegel weer beter in balans brengen.
Het is in alternatieve kringen al langer bekend dat de bosbes, die in gecultiveerde vorm blauwe bes heet, een gunstige invloed heeftop de opname van bloedsuikersuiker uit de bloedbaan. Nu is er in "The Journal of Nutrition" ook een wetenschappelijk onderzoek datdeze positieve werking bevestigt.
Een groep van 32 mannen en vrouwen proefpersonen van rond de 50 jaar met obesitas en insuline resistentie, die in de risicogroepvallen voor het krijgen van diabetes kregen gedurende 6 weken iedere dag twee smoothies met 22,5 gram bosbessen erin verwerkt.Een controlegroep dronk dagelijks twee smoothies zonder bosbessen.
Na 6 weken was de capaciteit om glucose uit het bloed op te nemen met 10% toegenomen bij 10 van de 15 proefpersonen die de bosbessen smoothies dronken. Bij de controlegroep werd er slechts een verbetering geconstateerd bij 7 van de 17 proefpersonen.
Dit is het eerste onderzoek ter wereld dat op mensen uitgevoerde werd en de positieve werking van bosbessen op de bloedsuikerspiegelen insuline gevoeligheid aantoont. Eerder al werden de positieve effecten van bosbessen op de glucose opname bij muizengeconstateerd.
De resultaten van dit onderzoek zijn extra interessant als je bedenkt dat de proefpersonen in de testperiode geen dieet volgdenen er een zelfde eetpatroon op nahielden als voorheen.